هدف گزاری به روش SMART

زمان مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

هدف گزاری به روش SMART

در ادامه مطلب

هدف گزاری به روش SMART

هدف گزاری به روش SMART

هدف گزاری به روش SMART

هر کدام از حرف های واژه یSMART سرواژه ی یک کلمه ی انگلیسی است و ویژگی های مهم هدف گذاری را بیان می کند . 

حرف S سرواژه ی Specific به معنی مشخص است .

منظور این است که هدف باید کاملا مشخص باشد . مبهم نباشد .

حرف M سرواژه ی Measurable به معنی قابل اندازه گیری است .

اگر معیار مشخص و قابل اندازه گیری وجود نداشته باشد،

باید با حدس و گمان و احساس شخصی میزان موفقیت را ارزیابی کرد که کار درستی نیست .

حرف A سرواژه ی Attainable یا Achievable به معنی دست یافتنی یا قابل دسترسی است  ( هر دو واژه در منابع مختلف دیده می شوند ).

هدف نباید دور از دسترس و رویایی باشد .

هدفی که دور از دسترس باشد نشانه ی بلند پروازی نیست نشانه ی نادانی است .

هدف نباید خیلی دم دستی باشد که انسان را بی انگیزه و سست کند  و نه خیلی دور و خارج از دسترس که سبب نا امیدی و سرخوردگی شود.

حرف R سرواژه ی Realistic به معنی واقع بینانه  و شدنی است

وکمابیش با مفهوم قابل دسترسی نزدیک است و به نظر می رسد برای آن که مجموعه ی سرواژه ها یک کلمه ی معنی دار را تشکیل دهند درنظر گرفته شده است شاید هم برای تاکید بیشتر اضافه شده .

حرف T سرواژه ی Timely یا Time bounded به معنی زمان دار است

( هر دو واژه در منابع متفاوت دیده می شوند )

منظور است که هدف برای زمان مشخصی در نظر گرفته شود و معلوم باشد که طی چه زمانی قرار است به هدف مشخص برسیم .

چهار ویژگی مهم  که در این سرواژه ها ذکر شده می تواند راهنمایی باشد

تا هنگام هر نوع هدف گذاری و برنامه ریزی به آن ها توجه کنیم : 

مشخص بودن ( در برابر  کلی گویی و مبهم بودن ) ،

قابل اندازه گیری بودن ( دربرابر حسی و استنباطی وبدون معیار بودن )،

قابل دسترس بودن ( در برابر رویایی و غیر واقعی  بودن . برای این ویژگی همان طور که اشاره کردم دو سرواژه اختصاص داده شده  ) ،

زمان دار بودن ( در برابر بی توجهی به زمان و محدود نکردن هدف به زمان معین )

امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده رو کرده باشین!

پیروز و موفق و سربلند باشین!

خدانگهدار

این نوشته در پایگاه دانش, مشاوره, مقاله ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *